Jakie ścieżki i modele karier przyjmowali nauczyciele w przeszłości i obecnie? Które czynniki kształtowały kiedyś, a które dziś determinują ich zawodowe wybory?
Na ile trajektorie życia zawodowego nauczycieli są wynikiem świadomego samozarządzania, a w jakim stopniu są to aktywne lub bierne działania wynikające z czynników od nich niezależnych, takich jak zmiany legislacyjne, systemowe, rynkowe itp.?
Jaki wpływ mogą mieć przyjęte przez nich strategie rozwoju zawodowego na jakość kształcenia uczniów/studentów czy poziom prowadzonych badań naukowych?
Jaki jest poziom satysfakcji i kondycja psychiczna oraz plany i aspiracje zawodowe osób wykonujących ten zawód?
Są to pytania, które autorzy monografii sformułowali po przestudiowaniu literatury tematu zaprezentowanej w rozdziałach początkowych oraz które były ramą do wytyczenia celu, zakresu i metodologii badań empirycznych przedstawionych w kolejnych rozdziałach.
Piróg D., Klemensiewicz, T., Świętek A., Utkała, M. (2024). Pragmatyczna taktyka czy samozarządzanie i pasja. Trajektorie karier zawodowych nauczycieli szkolnych oraz akademickich. Kraków: Wyd. UKEN.